Budowanie silnej marki na rynku mody to wyzwanie. Z chęcią Ci w nim pomogę!

Przeczytaj artykuły i zdobądź wiedzę Zobacz moje portfolio

Strategia marki – za co ja właściwie płacę?

strategia marki

Strategia marki – za co ja właściwie płacę?

Strategia marki to nie opasły tom pełen dziwnych słów wyjętych ze słownika korpomówcy, ani recepta na natychmiastowy sukces. Daleko jej do magicznego zaklęcia i pracy, której wizję przedstawiają hasztagi #creativework. Czym w takim razie jest i dlaczego tyle kosztuje?

strategia marki

Strategia marki – abecadło drogi do sukcesu

Strategia marki w kilku prostych słowach to kierunek i kształt, sposób budowania i rozwijania Twojej firmy, wyraz jej wizji i aspiracji, celów i zasobów, z uwzględnieniem jej DNA (komunikacji, designu i zachowania).

Marka to zbiór doświadczeń jej odbiorców i Twój biznes. Zastanawiasz się, właściwie po co Ci strategia? Działasz, a potrzebujesz tylko wsparcia w prowadzeniu Instagrama i zarządzania sklepem online lub otworzenia butiku i zorganizowania PR-u?

Tylko i aż. Nie chodzi o to, żeby siedzieć i czekać, aż mądre głowy wymyślą „ten cały branding”, zrobią porządny logotyp, wyprodukują sesję zdjęciową i powiedzą, gdzie sprzedawać. Nie musisz odpuszczać szans ani przestać działać spontanicznie.

Zacznij od dwóch pytań:

  • W jakim miejscu moja marka jest teraz?
  • Gdzie moja marka ma znaleźć się w przyszłości i jak chcę, aby była postrzegana?

Strategia marki jest Ci potrzebna, po to by połączyć Twoją firmę z klientami i partnerami. By zbudować relację. I tak, doprowadzić do sprzedaży.

Niezależnie od tego, czy zależy Ci na wprowadzeniu kolekcji mody sportowej, choć do tej pory szyłaś kolekcje casual, czy marzysz o współpracy z mediami, czy chcesz zbudować zasięgi na instagramie, czy musisz uporać się z zastojami w produkcji lub fatalnymi zdjęciami, zacznij od początku. Zrób krok w tył, po to, by za chwilę skoczyć 3 kroki do przodu. O tym, co składa się na strategię marki modowej, możesz przeczytać w moim poradniku.

Strategia marki od podstaw

Za co płacisz kupując strategię marki?

1 . Za pomysły

Uwierz, pomysł na slogan, koncepcję sesji zdjęciowej, listę partnerskich butików czy plan promocji przez reklamy na Facebooku, to nie jest kwestia plotek z przyjaciółką przy kawie. Pomysły wymagają gruntu, którym są punkty 3, 4 i 5. Nie sztuką jest coś wymyślić (choć to i tak sporo), a doprowadzić ideę do realizacji – z sukcesem!

2 . Za ogarnięcie wieloletniego chaosu

Marki nie muszą być idealne. Za to w cenie jest autentyczność, gotowość do interakcji i spójność. Jak to zrobić? O czym oprócz logo, torebek do pakowania i wizytówkach trzeba pamiętać? Polecam przyjrzeć się case study Lush >>

Nowa marka to czysta karta. Jeśli jednak pracujesz na swój wizerunek i biznes kilka lat, ale widzisz, że coś nie działa – czas na interwencję! Tylko, że wtedy startujemy z konkretnego punktu. Mamy za sobą przeszłość, mamy klientów, jakiś styl, błędy i sukcesy. Strategia porządkuje, wyznacza nowe cele i wprowadza trochę dyscypliny. A przede wszystkim – pozwala nadać priorytety! 

Strategia marki a wspolpraca

3 . Za doświadczenie

Współpracując z agencją lub konsultantem musisz uzbroić się w 3 rzeczy: zaufanie, cierpliwość i maksimum materiałów o Twojej marce. Bez Twojej otwartości i wiary w skuteczność partnerów nie osiągniesz efektów. Pamiętaj, że wszyscy grają do jednej bramki. Ogromną rolę w budowaniu strategii odgrywa doświadczenie, znajomość rynku, zrealizowane wcześniej projekty, umiejętność wykorzystania trendów do tworzenia unikatowej wartości Twojej marki. To wszystko, choć w całym procesie budowania strategii może być dla Ciebie niewidzalne lub niezrozumiałe – unaoczni się w realizacji założeń i osiąganiu celów.

4 . Za wiedzę

Prowadząc własną markę nie masz obowiązku znać się na wszystkim. To niemożliwe! Chcesz zająć się wyłącznie tworzeniem nowych kolekcji i planowaniem sesji – w porządku! Zwróć tylko uwagę na to, że ktoś, kto zrobi inną pracę za Ciebie, spędził już jakiś konkretny czas na działaniach, w których jest ekspertem, wobec tego naprawdę wie lepiej. I potrafi spojrzeć na Twoją firmę z dystansu.

Wiedza kosztuje. Wiedza to kapitał: czasu, pieniędzy i ludzi. Dokładnie tak samo, jak doświadczenie, stąd stanowią tandem idealny!

Strategia marki = czas + kontakty

Opracowanie strategii to proces. Wymaga przygotowania (researchu, badań, analiz), spotkań i kreatywnych warsztatów z Tobą / Twoimi pracownikami, wspólnej zgody co do budowania przyszłości marki i przełożenia strategii na konkretny plan działań. To ten ostatni etap służy wybraniu narzędzi komunikacji, promocji i sprzedaży. Poprzednie dążą do tego, by określić charakter marki, jej klientów i pozycjonowanie na rynku.

5 . Kontakty

Mamy idee i chcemy realizować świetne pomysły, w które wierzymy. Kilka (kilkanaście, może dziesiąt) lat doświadczenia i zdobyta wiedza oraz nawiązane w tym czasie kontakty to też potężny kapitał. Dlatego nie może być oddany za darmo. Dlatego to też część pracy. Choć kontakty przydają się raczej w części wykonawczej, a nie samej strategii, to musisz wiedzieć, że strateg czy agencja pracują bazując na dobrach i własnościach intelektualnych, na nawiązanych relacjach i zapleczu, które opisałam wyżej. Nawet jeżeli dla Ciebie są niematerialne i trudne do oszacowania (hop, hop powrót do zaufania – punkt 3!).

Twórca, biznesmen czy artysta?

Czy ludziom zależy na tym, co sprzedajesz albo kim jesteś? Mogą potrzebować białego t-shirtu, kremu do twarzy, książki na prezent, butów na wesele. Mogą po prostu iść do galerii handlowej, otworzyć Zalando czy Answear.com. Może się dla nich liczyć cena, jakość lub wielkie logo. A Ty możesz nadal zgadywać.

Możesz być artystą-twórcą z marzeniem zarabiania jak pan Ortega (założyciel Zary), możesz być sprytnym handlarzem na Allegro, możesz kopiować coś, co wydaje Ci się, że się sprzedaje. Tylko czy zastanawiasz się, jaki jest Twój cel? Realnie!

  • Czy analizujesz konkurencję, czy twierdzisz, że nie sprawdzasz jej, bo nie chcesz się inspirować?
  • Czy Twoim wyróżnikiem na rynku mody jest oryginalny projekt z najlepszej jakości materiału?
  • Wreszcie, czy tworzysz dla siebie, czy dla ludzi?

Ewolucja logotypow

Jeśli biznesplan to dla Ciebie jeden ze sterty dokumentów potrzebny do otrzymania dofinansowania, nigdy regularnie nie prowadziłaś / -łeś własnych wyliczeń (poza tymi, które ogarnia księgowość), z wieloma decyzjami zwlekasz i nie potrafisz opisać w kilku słowach tego, co i dla kogo robisz, czas wrócić do podstaw! Startuj od kilku kluczowych pytań. Czasem te najprostsze sprawiają najwięcej trudności. Mam jednak nadzieję, że moje wskazówki w tym artykule i w temacie przygotwania prostego briefu marki >> będą pomocne!

Brak komentarzy

Odpowiedź