Budowanie silnej marki na rynku mody to wyzwanie. Z chęcią Ci w nim pomogę!

Przeczytaj artykuły i zdobądź wiedzę Zobacz moje portfolio

Kolekcjoner mody – kim jest?

Kolekcjoner mody - suknie francuskie

Kolekcjoner mody – kim jest?

Zastanawialiście się, kim jest kolekcjoner mody? A może ubiorów? Jeśli wyobrażaliście sobie garderobę na miarę Chiary Ferragni i byliście przekonani, że to tylko osoba, która nie zna umiaru w zakupach i ma wszystko w nadmiarze – czas pożegnać się z tymi stereotypami. Zapraszam na wywiad z Piotrem Szaradowskim!

Kasia Kwiecień: Kolekcjoner ubiorów, strojów czy mody?

Piotr Szaradowski: Moda to dla mnie zjawisko społeczne, a zatem i abstrakcyjne pojęcie, które trudno kolekcjonować. Ale w kolekcji znajdują się przedmioty pozwalające o modzie, o jej historii opowiedzieć. Głównym składnikiem są oczywiście ubiory, ale mam również magazyny mody, zdjęcia, pocztówki. Wszystko to, co pozwala zbudować mi kontekst dla ubiorów.

Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że prywatne osoby kolekcjonują znaczki, monety, obrazy czy osobliwe akcesoria np. limitowane edycje klocków Lego lub mikromodele samolotów amerykańskiej floty powietrznej. Ale o kolekcjonowaniu strojów mówiło się niewiele, choć teraz się to zmienia. Z czego to wynika?

🙂 wszystko można zbierać czy kolekcjonować. Rzeczywiście od kilku lat kolekcjonowanie ubiorów budzi większe zainteresowanie. Ale to nie znaczy, że takich kolekcji wcześniej nie było. Kolekcjonowanie nie jest nowym zjawiskiem. Zwłaszcza kolekcjonowanie z powodów badawczych. Znam wielu historyków, którzy to robią. Mają małe, ale jednocześnie bardzo przemyślane i imponujące kolekcje. Oczywiście można też kierować estetycznymi pobudkami.

Czym jest kolekcjonowanie dla Pana?

Między innymi intelektualną przyjemnością. Trochę jak bym układał puzzle albo coś w tym rodzaju. Każda nowa rzecz wnosi coś do zastanego zbioru i może wiele w nim zmienić, np. nadać nowy kierunek dla kolejnych zakupów. Jednocześnie trzeba pilnować, by to się nie rozeszło za bardzo. W końcu to powinna być spójna całość.

Od czego zaczęła się Pana kolekcjonerska historia?

Od bardzo zwyczajnej – jak dla historyka /wykładowcy – potrzeby: wiedzieć więcej. Po prostu. Szczerze mówiąc w ogóle nie myślałem na początku o kolekcji. Raczej o kilku przykładach ubiorów haute couture. Nic więcej.

Na co Pan zwraca uwagę, czego szuka?

Na początku, jak wspomniałem nie miałem nic, więc, podobało mi się wiele rzeczy i w zasadzie większość przykuwała moją uwagę. Zmiana nastąpiła, gdy świadomie zacząłem myśleć o kolekcji. Wówczas zrobiłem porządek. Sprzedałem lub wydałem kilka rzeczy, które nie pasowały mi do wybranego wówczas klucza i już nie rozpraszałem się tak łatwo. Wiem czego mi brakuje i potrafię na to czekać. Oczywiście na niespodzianki losu także staram się być otwarty.

Kolekcjoner mody, strojow i ubioru

Która epoka w modzie jest Pana ulubioną / najciekawszą?

Generalnie, choć to mało precyzyjne, druga połowa XX wieku, Francja.

A projektant?

Oj tutaj staram się patrzeć obiektywnie, tzn. chcę mieć w kolekcji przykłady twórczości różnych projektantów. I niestety nie zawsze tak to działa, że się ma coś od projektanta, którego się bardzo ceni. Ale staram się 🙂

Skąd pozyskać okazy do swojej kolekcji? Może się zdarzyć, że prawdziwą perełkę znajdziemy w niepozornym sklepie vintage, ale to raczej kwestia szczęścia. Czy są to aukcje internetowe i w domach aukcyjnych, czy np. wyprzedaż pamiątek po znanych osobistościach? A może jeszcze jakieś inne ścieżki?

Tutaj nie ma reguł. Każdy kolekcjoner wypracowuje sobie własne ścieżki. Nie ma dobrej, uniwersalnej reguły. Wszystko zależy od tego, czego poszukujemy, co lubimy (polowania czy może chłodniejszą kalkulację) itd.

Czy podczas takich wydarzeń prywatni kolekcjonerzy są konkurencją dla muzeów?

Oczywiście. Zwłaszcza na tych najbardziej prestiżowych aukcjach, które przyciągają śmietankę kolekcjonerów i muzealników.

Czego potrzebujemy do potwierdzenia autentyczności przedmiotu?

Ojej, to trudne i jednocześnie dość ogólne pytanie. Odpowiem więc też ogólnie. Potrzebujemy wiedzy i doświadczenia. No i dobrej intuicji.

W jaki sposób konserwuje się stroje i dodatki? I gdzie się je przechowuje?

Nie wszystko wymaga konserwacji, zwłaszcza, gdy ma się relatywnie nowe rzeczy. Ale wszystko wymaga suchego, czystego miejsca o stabilnej temperaturze. Niektóre rzeczy wolą wieszak, ile muszą leżeć itd. Trzeba to wszystko brać pod uwagę, jeśli chce się cieszyć ubraniami jak najdłużej.

Ma Pan jakieś szczególne wspomnienie związane z konkretnym przedmiotem w kolekcji, czy każdy z nich jest na tyle wyjątkowy, że mógłby stanowić osobną historię?

Oczywiście. Na przykład suknia, która kupiłem jako pierwszą, ale też suknia, którą dostałem w prezencie po obronie doktoratu, suknia, która okazała się pomocna w nawiązaniu nowych znajomości… można spokojnie wymienić kilka.

Proszę powiedzieć kilka słów o tej pierwszej sukni!

To suknia domu mody Worth. Niestety już z czasów, gdy Charles Frederick nie żył, ok. 1909/10. Ale za to suknia jest metkowana i numerowana. Prawdziwe haute couture! Kupiłem ją w Stanach, u sprzedawcy, którego znalazłem jako pierwszego 🙂 serio! Była w stanie do konserwacji, dlatego cena była przystępna i mogłem suknię nabyć.

Kolekcjoner mody - suknie francuskie

A jak to jest z polską modą? Czy jest coś, co włączył by Pan w swoje zbiory?

Oczywiście. Kluczem jest dla mnie powiązanie z francuską modą. Więc spokojnie można znaleźć takie przykłady.

Udostępnia Pan elementy swojej kolekcji muzeom. Stąd, na koniec jeszcze pytanie, gdzie możemy je teraz zobaczyć?

W tej chwili to Muzeum Zamkowe w Pszczynie, a konkretnie budynek Stajni Książęcych. Jest tam pokazywana wystawa, która zestawia ubiory z mojej kolekcji z obiektami z kolekcji zamkowej, według wybranych kategorii. To nie tyle wystaw poświęcona dosłownie modzie, ale raczej ubiorom i ich powiązaniom z innymi użytkowymi przedmiotami.

Kolekcjoner mody Piotr SzaradowskiPiotr Szaradowski

Doktor nauk humanistycznych (historia sztuki), wykładowca, kurator, kolekcjoner. Autor książki Francja elegancja. Z historii haute couture (Wyd. Dolnośląskie 2016).
Wykłada historię mody w School of Form Uniwersytetu SWPS. Przez osiem lat prowadził autorskie cykle otwartych wykładów na temat historii mody francuskiej w poznańskim Domu Bretanii ze szczególnym uwzględnieniem XX wieku.

Kurator i autor scenariusz wystaw poświęconych historii mody (Kropka w kropkę. „Muzealne Mody” w CSW Toruń (2016) Alfabet mody XX wieku (Muzeum Regionalne w Kutnie, 2015) Elegancja-Francja. Z historii haute couture, (Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi 2014), Elegancja-Francja. Z historii mody XX wieku (Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, 2013).

Posiada kolekcję ubiorów XX wieku, głównie francuskich domów mody. (www.muzealnemody.org)
Od 12 czerwca do 30 listopada w Stajniach Książęcych Muzeum Zamkowego w Pszczynie oglądać można wystawę Dialogi w wyobraźni łączącą muzealną kolekcję z ubiorami z kolekcji Piotra Szaradowskiego

Niezmiennie ciekawi go to w jaki sposób można opowiadać o historii mody i stara się tą pasją zarażać innych. Przez lata pisał bloga Muzealne Mody. Teraz ta nazwa kryje wspaniałą kolekcję paryskiej mody, udostępnianą wszystkim on-line.

Miłośnik muzealnych podróży i kotów.

Dialogi w wyobrazni - wystawa mody Pszczyna

Od 12 czerwca do 30 listopada w Stajniach Książęcych Muzeum Zamkowego w Pszczynie oglądać można wystawę Dialogi w wyobraźni łączącą muzealną kolekcję z ubiorami z kolekcji Piotra Szaradowskiego. Więcej na jej temat TUTAJ>>

Komentarz 1

  • Monique
    2 tygodnie ago

    Ten Worth, choć pośmiertny, przecudnym jest:).

Odpowiedź