Budowanie silnej marki na rynku mody to wyzwanie. Z chęcią Ci w nim pomogę!

Przeczytaj artykuły i zdobądź wiedzę Zobacz moje portfolio

New Look Christiana Diora – wystawa kolekcji Adama Leja

Christian Dior i ikony paryskiej mody - prywatna kolekcja Adama Leja

New Look Christiana Diora – wystawa kolekcji Adama Leja

New Look Christian Dior – te słowa występują ze sobą nierozłącznie! Przy okazji wystawy „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja” w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi przybliżę Wam sylwetkę projektanta i jego rewolucję w świecie powojennej mody. Czy faktycznie zmienił bieg wydarzeń, czy może to zasługa PR-owca, z którym od początku współpracował (przypominam – to 1947 rok!)?

Christian Dior i ikony paryskiej mody - prywatna kolekcja Adama Leja

Zanim jednak przejdę do krótkiej historii projektanta, zapraszam na kilka słów o ekspozycji.

Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja

Pierwsza rzecz, która zwróciła moją uwagę, to niemal perfekcyjne przygotowanie wystawy. Wszystko tam do siebie pasowało. Tło, eleganckie manekiny, podpisy do których łatwo sięgnąć, proste i bogate w treści wprowadzenie. Nawet manekiny miały numerki, takie, jakie nosiły ówcześnie modelki na pokazach mody. Oświetlenie i dekoracje współgrały z kolekcją i pięknie wypełniały przestrzeń. Życzyłabym sobie, by polskie wystawy modowe wzorowały się na tej łódzkiej pod względem ekspozycji i szacunku do prezentowanych przedmiotów!

Jedyny minus – ale nie wiem czy to kwestia tego, że po prostu się skończyły, czy nie były wyprodukowane – katalogi. A raczej ich brak. Zawsze chętnie zabieram ze sobą czy to pocztówki, czy katalogi albo choć broszury dotyczące wystaw, które odwiedzam. Jestem typem zbieracza, ale to przydaje się praktycznie – do napisania artykułów czy podzielenia się szerszym kontekstem w mediach społecznościowych.

Idea

New Look to w zachodniej modzie symbol początku odradzania się jej po trudach wojny. W czasach, kiedy Chanel (mimo wszystko) promowała skromne i nad wyraz uniwersalne kostiumy, które kobiety mogły zakładać do pracy, kiedy ich mężowie walczyli na froncie i kontynuowała ten styl także po 1945 r., kiedy Polacy przerabiali wszystko co zostało w ich szafach czy zdobyczach z paczek zza granicy, Christian Dior pokazał siłę mody. W szarej rzeczywistości 1947 r. zaproponował nową linię kobiecej sylwetki – podkreśloną figurę klepsydry w bardzo wysokiej jakości materiałach. Materiałach, które nadal były reglamentowane. Naprzeciw uniformizacji nadał ton modzie. I choć mówimy o haute couture, czyli czymś luksusowym, nieosiągalnym dla przeciętnego mieszkańca powojennego Paryża, Londynu czy Berlina – musiał wiedzieć (nie jest to zbyt odkrywcze), że przecież odradzają się:

  • nowe elity polityczne
  • kino i przemysł rozrywkowy
  • nowe klasy (?) społeczne i częściowo arystokracja

a zatem znajdą się klienci na jego produkty.

Dodatki z kolekcji Adama Leja

Wystawa

Na wystawie zobaczyć można było namiastkę, składającej się z ponad 5 tys. obiektów, kolekcji Adama Leja. Oprócz przedmiotów i projektów Christiana Diora pojawiły się na niej również elementy związane z paryskim światem haute couture. Zobaczyć z bliska, a nie za szybą czy barierkami (przynajmniej w Polsce) stroje i akcesoria największych domów mody ze stolicy Francji, m.in. takich marek jak Elsa Schiaparelli, Nina Ricci, Pierre Balmain, Pierre Cardin, Jeanne Lanvin, Roger Vivier, Jean Patou, Coco Chanel, Hubert de Givenchy, André Courrèges, Paco Rabanne, Yves Saint Laurent, Thierry Mugler, Jean Louis Scherrer czy Ted Lapidus, to coś wyjątkowego.

Christian Dior i ikony paryskiej mody

Kuratorka: Marta Kowalewska
Producentka: Daria Jelińska
Aranżacja przestrzeni: Maja Pawlikowska
Projekt graficzny: POLKADOT
Współpraca fotograficzna: Michał Radwański
Konsultant: Paul Bouvier

Więcej na temat wystawy na stronie www Muzeum>>

Christian Dior – kim był i co zrobił dla światowej mody?

Wpływ Christiana Diora, a w szczególności jego New Looku, na historię współczesnej mody jest ogromny. Nie do przecenienia! Na potrzeby artykułu przygotowałam infografikę z esencją marki – super ciekawostkami! Zachęcam do zerknięcia i pobrania 😉 [Btw // lubię tworzyć infografiki, ale praca nad nimi jest tak czasochłonna, że niestety nie zdarza się to dość często, dlatego liczę na to, że Wam się podoba takie urozmaicenie przemycania informacji.]

Prawie dyplomata i niespełniony właściciel galerii sztuki zaczął karierę w 1935 r. od rysowania dla tygodnika „Figaro Illustre” i różnych domów mody. Podjął nawet stałą współpracę jako stylista u Roberta Pigueta, a później wziął go pod swoje skrzydła Lucien Lelong – przedsiębiorca z branży tekstylnej, kierownik przedwojennej Izby Rzemieślniczej Elitarnej Mody i Izby Syndykatu Mody Paryskiej. Kiedy w 1946 r. zaproponowano mu kolejną współpracę, zdecydował o powstaniu własnej marki. Christian Dior chciał nie tylko zachować francuskie tradycje tkanin i szycia, ale też udowodnić, że Paryż nadal jest stolicą światowej mody. Pierwszą kolekcję – „Linia kwiatu” zaprezentował przy 30 Avenue Montaigne 12 lutego 1947 r. Co ciekawe, jego New Look miał tak samo wielu zwolenników, ilu przeciwników. W USA gospodynie domowe przywitały go nieprzyjemnymi banerami sprzeciwiającymi się antyfeministycznej i krępującej kobiece ciało wizji mody projektanta.

Dior zmarł w 1957 roku, a stery jego domu mody przejął Yves Saint Laurent. Następnie rządzili nim Marc Bohan, Gianfranco Ferre, John Galliano (w 1996 roku, jako pierwszy Anglik kierujący francuskim domem modem), Raf Simons, Maria Grazia Chiuri. Choć każdy z nich chciał nadać marce swój sznyt, to wielu innych twórców inspiruje się stylem Diora, co widać również na łódzkiej wystawie.

Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Wystawę „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja” udało mi się zobaczyć dopiero w ostatnich dniach jej trwania, choć wyjazd planowałam niemal od jej premiery. Mam nadzieję, że następne wystawy będę odwiedzać z prędkością światła i informować Was o wrażeniach, żebyście sami mogli się na nie wybrać!

Jeśli interesuje Was sama instytucja, która regularnie gości ekspozycje związane z modą – o Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi pisałam też we wpisie z 2016 r. (tam poczytacie o historii tego miejsca)!

Niebawem temat tego miasta pojawi się jeszcze raz – tym razem w postaci recenzji (? choć to chyba za mało) książki „Aleja Włókniarek” Marty Madejskiej. Planuję też kolejny wyjazd do Łodzi, tym razem na wystawę „Jerzy Antkowiak – Moda Polska”. Będzie ją można oglądać do 17 marca 2019 r.!

źródła:

Centralne Muzeum Włókiennictwa
Irma Kozina, „Historia mody. Od krynoliny do mini”
Design Museum, „Fifty dresses that changed the world”
Fashion The Ultimate Book of Costume and Style
Dior.com

zdjęcia: ja
te, na których mnie widzicie: Marta Gutsche Studio

Christian Dior i ikony paryskiej mody Adama Leja

Christian Dior i ikony paryskiej mody Adama Leja w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi

Brak komentarzy

Odpowiedź