Budowanie silnej marki na rynku mody to wyzwanie. Z chęcią Ci w nim pomogę!

Przeczytaj artykuły i zdobądź wiedzę Zobacz moje portfolio

THE NEXT BLACK

THE NEXT BLACK

Co to jest trend? Jak go interpretować? Czy jest to narzędzie, zjawisko, a może proces? Wpisałam w Google Trends słowo trends i zaznaczyłam okres styczeń 2010 do styczeń 2015. Do najpopularniejszych zapytań należały m.in. fashion trends, fashion czy hair trends. Nie jest to zaskakujące, bo obecnie trend najbardziej kojarzy nam się z modą, z tym co się nosi, co zrobiło furorę na wybiegach i tym co każdy chce mieć w swojej szafie. Kiedy jednak zawęziłam wyniki wyszukiwania tylko do Polski, zamiast mody, królowały media społecznościowe: facebook trends, mobile trends, youtube trends etc. Pomyśleć, że jeszcze w latach trzydziestych ubiegłego wieku trendem posługiwano się tylko w statystyce i ekonomii. Do czasu! W 1936 brytyjskie towarzystwo Design and Industry Association zaczęło publikować magazyn Trend, w którym pisano o nowinkach z branży wzornictwa. Dziś Słownik Języka Polskiego PWN definiuje trend jako istniejący w danym momencie kierunek rozwoju w jakiejś dziedzinie. I mimo dużej ogólności, jest to bardzo trafne sformułowanie!
Trend w modzie

Czy wobec tego trendem możemy nazwać noszenie butów z czubami zamiast zaokrąglonym noskami? Albo pastelowe kolory? Jako pewien skrót myślowy, tak. Jednak patrząc na branżę mody bardziej perspektywicznie niż nadchodzący sezon, warto zwrócić uwagę na faktyczne kierunki jej rozwoju, a nie tylko ładną, nową powierzchowność. Skąd w ogóle takie rozważania na blogu? Wszystko to za sprawą filmu The Next Black, gdzie mowa nie o tym co nowe w modzie, ale o tym co będzie następne.
Moda x Technologia

Nancy Tilbury STUDIO XO
Digital couture experiences – interaktywna i angażująca moda. I przeniesienie jej na ulice. Studio XO łączy technologię z modą. Przygotowywali stroje dla Arcade Fire, The Black Eyed Peas i Lady Gagi. Co podoba mi się w ich podejściu do urządzeń, to, to, że myślą na odwrót – nie jakie mamy dostępne środki i co z nich można wykonać, ale najpierw tworzą narracje w swoich myślach, a następnie planują, co maszyny muszą zrobić (jak je jeszcze zmodyfikować), aby mogły tę koncepcję zrealizować.

Ubrania, które myślą

Matt Hymers ADIDAS
Smart clothes. Moda i technologia to partnerzy także w sporcie. Już dziś obserwujemy i używamy (!) gadżety, które dokonują na nas różnych pomiarów – poziomu tłuszczu, szybkości, ilości przebytych kilometrów itp. Jest to szczególnie istotne dla sportowców. Zaawansowanie projektowania takich rzeczy idzie jednak dużo dalej. 



Podkreślanie roli natury, a nie wykorzystywanie jej.

Suzanne Lee BIOCOUTURE
Zielona herbata, cukier, ocet, bakterie. Czy to składniki kolejnej dietetycznej mikstury? Nie, nietypowa moda za to tak! Skład odzieży. W Biocouture pracuje się nad materiałami (tkaninami) wykonanymi z żywych organizmów. To jedne z najbardziej niesamowitych rzeczy jakie widziałam. Okazuje się, że te działania ciągle się rozszerzają. Nie dotyczą tylko wykorzystywania różnych szczepów bakterii, ale nawet obejmują projektowanie konkretnych rodzajów bakterii. Tak żeby móc dokładnie zaplanować w jaki sposób się one rozwiną. 
Użycie procesów naturalnie występujących w przyrodzie to w sumie nic nowego w świecie mody. Już w 1993 roku Hussein Chalyan przygotował projekt dyplomowy na zaliczenie Central St.Martins The Tangent Flows, który polegał na tym, że kreator zakopał w ziemi jedwabne suknie pokryte opiłkami żelaza, które po upływie kilku miesięcy odkopał i zaprezentował na pokazie mody.
Trend do minimalizowania użycia plastiku w branży mody kiełkuje już od dłuższego czasu, ale wątpię, aby taką rewolucję udało się wprowadzić na skalę przemysłową. 
Przemyślane zakupy

Rick Ridgeway PATAGONIA
W kolejnej części filmu The Next Black mamy rozprawę na temat fast fashion i jej przyczyny oraz skutki. Marka Patagonia swego czasu zorganizowała ciekawą kampanię reklamową. Otóż zdecydowano, aby całą stronę reklamową w New York Times (takie coś kosztuje mnóstwo pieniędzy) w najgorętszy zakupowy dzień roku – black friday – zamiast tradycyjną reklamą zapełnić hasłem „don’t buy this jacket”. Menadżerowie marki chcieli zwrócić uwagę klientów na to, żeby pomyśleli dwa razy zanim się kupią dany ciuch. Ich celem było przekonać konsumentów, że należy kupować tylko to co potrzebne. Na tę akcję nałożyły się czasy recesji, kiedy to ludzie przeformułowali swoje myślenie o rzeczach i wydatkach.

Ekologia produkcji

Sophie Mather YEH GROUP
W ostatniej części filmu pokazane jest innowacyjne farbowanie tkanin bez używania kropli wody. Ani jednej!! To ogromny krok w stronę ekologii. Warto zapoznać się też z tym, co miały do powiedzenia Kylie Wiens i Brittany McCrigler z IFIXIT
The Next Black to dokument, w którym jest mnóstwo treści, a jeszcze więcej punktów do rozmyślania i debaty z osobami, które tak samo jak my są zainteresowane tematem. A wiecie co jeszcze cieszy? Że taka firma jak AEG zaangażowała się w projekt i przygotowała film, który nie jest chamskim lokowaniem produktu albo błahym potraktowaniem mody. To rzetelnie i profesjonalnie przygotowany materiał. Dzięki takiej realizacji dowiedziałam się wielu nowych rzeczy i będę odkrywać dalej! Nawet jeśli z perspektywy AEG to tylko działanie sfokusowane na content marketing
W jakim kierunku zmierza moda? Zaobserwowaliście może jakieś innowacyjne tendencje?

zdjęcia: ja i Rykoszetka

komentarze 2

  • Rykoszetka
    10 lat ago

    Tyle ciekawych rzeczy tu ujęłaś, że potrzebuję trochę czasu, żeby to "ogarnąć"! 🙂

Odpowiedź