Budowanie silnej marki na rynku mody to wyzwanie. Z chęcią Ci w nim pomogę!

Przeczytaj artykuły i zdobądź wiedzę Zobacz moje portfolio

10 rzeczy, których nie wiedziałaś o H&M!

10 rzeczy, których nie wiedziałaś o H&M!

Czy po kodzie kreskowym można ocenić, kiedy dany ciuch trafi na wyprzedaż? Dlaczego aż 72% stanowisk menadżerskich w H&M obejmują kobiety? Która współpraca z projektantem była dla marki największa? 10 faktów, których nie wiedziałaś o H&M – będziesz zaskoczona!

Ciekawostki o H&M podzieliłam na dwie grupy: dotyczące zakupów oraz marki i biznesu. Z wszystkich informacji wybrałam najciekawsze fakty. Mimo, że szwedzka sieciówka jest korporacją, to z powodzeniem można na jej podstawie wyciągnąć wnioski dla swojego małego biznesu. Jakie? O tym poniżej.
ENG
Is it possible to assess when clothing will be on sale after reading the bar code? Why 72% of managing positions in H&M are occupied by women? Which collaboration with famous designer was the greatest for the brand? There are 10 facts concerning H&M presented below, which you were not accustomed with. Surely, you will be surprised!

All titbits are divided in two categories: shopping in H&M and brand & business. I chose the most interesting facts. In spite of the fact that the swedish high-street shop is a corporation, you can learn from it even if you are running a small business.

JAKA JEST MARKA H&M I JEJ BIZNES?

1. Tego się po H&M nie spodziewasz – jaka jest główna idea przyświecająca marce? Koncept biznesowy H&M to „Moda i jakość w najlepszej cenie”. Brzmi nudno i sztywno? A jednak, zaraz po Zarze to jest największa i najchętniej kupowana marka na świecie z segmentu tzw. fast fashion. Przyznaj, że Ty też często do niej zaglądasz. Kluczem do sukcesu nie jest więc wymyślenie turbo kreatywnego sloganu, ale konkretne działania i przełożenie przyjętego key message na unikalność marki. Wartości H&M nazywane są „the H&M way”. Wśród nich jest respektowanie indywidualności, wiara w ludzi, praca w grupie, prostota, duch przedsiębiorczości, świadomość kosztów, prostolinijność, otwartość i ciągłe dążenie do bycia lepszym. 
ENG
This is not what you expect from H&M. Their business concept is “Fashion and quality at the best price”. Sounds boring? Just after Zara, it’s the biggest and the most popular brand in the world from fast fashion sector. Admit that you visit it often too. The key to success is not a creative slogan but concrete actions and transferring the key message into brand uniquness. H&M values are called „the H&M way”. These are fundamental respect for each individual and strong trust in people. H&M values are teamwork, simplicity, entrepreneurial spirit, cost consciousness, straightforwardness, openness, and striving for constant improvements.
2. 72% pracowników zatrudnionych na stanowiskach menadżerskich to kobiety, a w całej strukturze firmy pracuje 76% kobiet. Są one też 7 z 12 członków zarządu. Jedna z nich – Stina Bergfors jest również członkiem światowego zarządu Ikei, a przez pięć lat była dyrektorem krajowym Youtube i Google. Z kolei Lena Patriksson Keller to absolwentka słynnej szkoły Parsons School of Design i przewodnicząca ASFB – przemysłowej organizacji – Stowarzyszenia Szwedzkich Marek Modowych.
ENG
72% of employees on managing positions are women. What is more, in the whole company there are 76% of them among all the people. Women constitute 7 of 12 board members. One of them – Stina Bergfors is also a part of the Ikea’s global board of directors. She was a country director for YouTube and Google in Sweden before. Another one – Lena Patriksson Keller studied at the Parsons School of Design and is a Chairman of the board of ASFB, the industry organisation Association of Swedish Fashion Brands.
3. Pierwszy salon marki został otwarty w 1947 roku w szwedzkim mieście Västerås. Wtedy H&M nazywał się Hennes, co w szwedzkim oznacza ona. W 1968 Erling Persson, założyciel marki kupił Mauritz Wildforss – sklep z ekwipunkiem do wędkowania i polowania. Zmienił nazwę na Hennes&Mauritz. Obecnie w grupie H&M znajdują się takie marki jak: COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday. Prawdopodobnie w 2017 roku H&M wypuści na rynek nową markę.
ENG
The first store with women’s clothing was opened in 1947 in swedish city Västerås. At that time H&M’s name was Hennes, which means her in swedish. In 1968 brand owner Erling Persson bought Mauritz Wildforss – shop with fishing and hunting equipment. Then he changed name to Hennes&Mauritz. There are COS, & Other Stories, Monki, Weekday and Cheap Monday in the H&M Group right now. H&M probably will lanuch a new brand in 2017.
4. Jeśli szukasz pracy i zastanawiasz się, czy nie zacząć kariery w tej dużej sieciówce i piąć się po jej szczeblach – możesz zrobić quiz, który pokaże, czy podzielasz ducha marki H&M! Znajdziesz go TU

ENG

If you’re looking for a job and thinking of starting a career in H&M – take THIS short quiz to check your understanding of the brand spirit.



5. Jak zbudowany jest dział marketingu w H&M? Dzieli się na kilka sekcji: Zarządzania projektem, Zarządzania produktem, Zakupów, Kupna Sztuki i Koordynacji modowej. Dział Marketingu w H&M odpowiada za przykuwanie uwagi do marki i budowanie „jej lubienia” przez to, że jest ekscytująca, zachęcająca i zabawna. Osobno funkcjonuje dział komunikacji i mediów. Jego składowe to Komunikacja Wewnętrzna, Relacje z mediami, PR, Relacje Inwestorskie. Zadaniem tego działu jest informowanie i inspirowanie pracowników, dbanie o obecność w międzynarodowych mediach i aktywność PR, a także strategiczne ujęcie H&M jako ważnej marki w kwestii mody i designu.
Rada dla małego biznesu: będąc szefem nie jesteś w stanie projektować, prowadzić księgowości, obsługiwać strony internetowej i wszystkich mediów społecznościowych, znajdując jeszcze czas na kontakty z mediami i organizację wydarzeń specjalnych. Skompletuj nieduży, ale zaangażowany zespół, któremu ze 100% zaufaniem powierzysz obowiązki na których się nie znasz i nie chcesz im poświęcać czasu.
ENG
How do marketing department look like? It consists of few sections: Project Management, Production Management, Purchase, Art Buying and Fashion Coordination. Marketing in H&M is resposible for creating attention for the brand and building H&M likeability for being exciting, inviting and fun. Other department is dedicated to the communication and press. It’s tasks are Internal Communications, Media Relations, Fashion PR and Investor Relations. This part informs and inspires employees, focuses on media around the world and global PR activities, as well as strategic approach to H&M as the important brand in fashion and design.

Tip for small business: as a boss you’re not able to design, do financial things, take care of your brand’s website and social media, contact with journalists or prepare special events. Collect small but engaged team, that you’d give 100% support to do things which you don’t know and don’t want to do.
6. H&M zatrudnia 160 projektantów i 100 twórców wzorów w swoim departamencie designu. Jednak marketingową dźwignią sprzedaży są współprace ze znanymi domami mody i projektantami. Poniżej trochę liczb z dizajnerskich współpracy H&M. 
H&M employs 160 designers and 100 pattern makers. But marketing boosts sales by collaborations with famous fashion houses and designers. Here are some numbers.

7. Od 2004 roku H&M wspiera UNICEF. Pieniądze przeznaczane są na edukację dzieci. TUTAJ możecie zobaczyć video o pierwszych efektach.
Aktywność charytatywna czy społeczna zawsze wspiera też wizerunek marki. Musi jednak spełnić 4 warunki: być autentyczna, regularna, dopasowana do grupy docelowej marki (dzięki temu wzbudzi w nich emocje) i … trzeba o niej informować świat mediów oraz naszych klientów.
ENG
From 2004 H&M is supporting UNICEF – children’s education. Here’s video about the first effects of their work.

Brand’s charitable or social activity helps to build brand image too. It has to fulfill 4 aims: to be honest and regular, to suit a target group (move their emotions) and to inform media and clients about that.

JAK ROBIĆ ZAKUPY W H&M?

8. H&M zbiera w sklepach stare ubrania (nieważne jakiej marki), które są poddawane recyklingowi. W 2013 roku udało się zebrać nieco ponad 3 000 ton, ale już w 2015 roku przekroczono 12 300 ton! To tyle materiału, ile w 60 milionach t-shirtów. Dla porównania – w ubiegłym roku podczas trzydniowej akcji Stylowego Recyklingu Factory i Futura Park w Krakowie pozyskano 10 ton odzieży.
ENG
H&M collects old clothing (brand is not important) which is recycled next. In 2013 clients donated 3 000 tons of them, but in in 2015 it was over 12 300 tons! This is so much textile that is used in 60 mln t-shirts. In comparison, last year during three days of „Stylowy Recykling Factory i Futura Park” in Cracow, organisers collected 10 tons of clothing.
9. Gdzieś przeczytałam, że H&M uzupełnia zapasy w sklepie internetowym w czwartki ok. 8 rano. Czyżby to był najlepszy czas na zakupy online? Nie wiem ile w tym prawdy 😉
ENG
I have read somewhere that H&M replenishes its online shop on Thursday morning. Is it the best time to do some shopping? I don’t know if it’s true.
10. Podobno zwracając uwagę na kod kreskowy produktów można przewidzieć co niedługo trafi na wyprzedaż. Jak? H&M ma 9 sezonów. Siódma cyfra z pierwszego rzędu kodu to numer sezonu. Jeśli większość rzeczy jest np. z 5, a znajdziesz wieszak z 4 – najprawdopodobniej warto wrócić do sklepu za kilka dni, bo ten towar zostanie przeceniony. Tak przynajmniej twierdzą autorzy amerykańskiej strony The Krazy Coupon Lady.

ENG
Website The Krazy Coupon Lady claims that when you look at the bar code of H&M clothing label you could predict when things will go on sale. How? H&M has 9 seasons. Just have a glance at seventh number from the first row – it’s the season. For example, if most clothes are season 5 and you find clothes with number 4 – it’s good to go back to the shop few days later – it will probably be on sale then.
A co czeka nas na początku listopada? Kolejna współpraca H&M z projektantem – tym razem będzie można kupić ubrania i dodatki domu mody Kenzo. 3 listopada 2016 kolekcja Kenzo wejdzie do sklepów marki na całym świecie! 
***
UPDATE
***
2 listopada 2017 r. w H&M kolejna współpraca z projektantem, tym razem ERDEM. Domyślam się, że nie zabraknie romantycznych kwiatów, zwiewnych materiałów i falban, ale też interesujących okryć wierzchnich. Kolekcja Erdem x H&M będzie też obejmowała linię męską, nie tylko damską. 

źródła:
strona internetowa H&M
Fashionista.com
Refinery29
Vogue.com
ikony w infografikach: Freepik via Flaticon

komentarzy 11

  • Patrycja Kurzawa
    8 lat ago

    O, nie wiedziałam o współpracy viktor & rolf i h&m! Bardzo lubię obu panów.
    Jak będę na zakupach, to sprawdzę te kody kreskowe 🙂

  • Magda
    8 lat ago

    Ile ciekawostek!
    Super ta nowa odsłona Ciebie:)
    Będę wracać.

  • Anonimowy
    8 lat ago

    Wow! Co za newsy ?

  • Jeans Please!
    8 lat ago

    uwielbiam czytać Twoje posty! tyle się tutaj dowiaduję! 🙂

  • Anna Zielińska
    8 lat ago

    Bardzo ciekawy wpis 🙂
    Na infografice o współpracy z Maison Martin Margiela jest błąd – kolekcja składała się z reedycji archiwalnych projektów, ale nie H&M, tylko właśnie MMM.

  • Do dostępności współprac (tyle krajów! tyle sklepów!) to podchodzę sceptycznie odkąd chyba przy okazji Williamsona usłyszałam anegdoty pracowników o tym, że w parę godzin po premierze odsyłali wszystko do Warszawy bo sprzedała się we Wrocławiu jedna bluzka i się kierownictwu nie podobały wyniki. Można było wpaść pod wieczór i nic nie zastać 🙂

  • Gaba
    7 lat ago

    Świetny, rzeczowy tekst! Najbardziej zaskoczyło mnie info o kodzie kreskowym, aż kusi mnie to zweryfikować 🙂 Natomiast jeśli chodzi o działalność charytatywną, raczej podchodzę do takiego sposobu ocieplania wizerunku uważnie, mając w pamięci oskarżenia HRW sprzed jakichś dwóch lat o zatrudnianiu przez H&M dzieci z Kambodży za miskę ryżu. Za to pomysł z recyklingiem starych ubrań bardzo na plus.

Odpowiedź